onsdag, februari 20, 2008

Svåra samtal


Hur Man Pratar Om Det Som Betyder Mest

Hur pratar man om det som betyder mest?
Alla måste vi ibland genomföra besvärliga eller svåra samtal med kollegor på jobbet eller våra närmaste. Oavsett hur framgångsrika, duktiga och självsäkra vi kan känna oss vid andra tillfällen, finns det alltid vissa situationer och samtal vi fasar för. Det kan röra sig om att löneförhandla med chefen, diskutera ett personligt problem med en kollega eller bryta upp från ett förhållande.

Vår oförmåga att hantera svåra samtal på ett riktigt sätt har ett högt pris: ansträngda förhållanden, minskad produktivitet, problem i familjer och arbetslag. Samtalen vi drar oss för att genomföra tömmer oss på energi, ger oss en hård klump i magen och tar tid och kraft från det vi egentligen vill åstadkomma. Vissa av oss tar på ett hårt yttre skal för att undvika svåra samtal helt och hållet. Båda tillvägagångssätten leder till frustration, ilska och ouppklarade konflikter.
Den här boken visar på ett konstruktivt sätt hur du kan agera när du måste diskutera något av känslig eller besvärlig natur. Den pekar på olika metoder och ger dig konkreta råd.

Om författarna:
De tre författarna är alla verksamma vid Harvard Law School där de undervisar i förhandlingsteknik. Doug Stones specialområde är konfliktlösning. Han arbetar också med Harvardstudenter i projektgrupper rörande alkoholism, våldtäkt, depressioner och självmord. Han har även ett förflutet som författare av TV-komedier. Bruce Patton arbetar med Harvards externa utbildningar i förhandlingsteknik. Som medlare har han bland annat varit verksam i Sydafrika där han arbetat med Nelson Mandela. Sheila Heen har specialiserat sig på konfliktlösning i frågor rörande kön, ras och etnisk tillhörighet.

Det är med glädje jag ser att Lärarhögskolan ligger under Stockholms Universitet. Där Universitets rektor ger lärarna sitt stöd. Själv känner jag nog mer som HBT-sossens inlägg om Att vara en god pedagog. Tankvärt.

Kom i livlig debatt på lunchen med. Det är den som är kränkt som har rätt. Ja den har rätt i att inte bli ignorerad med sin känsla/händelse. Det betyder inte alltid andra har gjort något fel heller. Svårt ämne som berör. Och behöver diskuteras ständigt.

Konsten att kunna föra konstruktiva samtal vid konflikter. En artikel som i stort sett är en sammanfattning av ovanstånde bok. Läs!

Läs även:
Tumregler för konstruktiv kommunikation i konflikter och


Läs även Sju tumregler vid en konfliktsituation och Är jag bra eller dålig? Om prestige och självkänsla i konflikter

Skulle kunna rada upp varenda artikel från Arbetskonflikt. Sveriges bästa sajt.

1 kommentar:

Victoria sa...

Vad tyckte du om boken? Bra / Dålig? Nya upplevelser? Väckte den något speciellt liksom? MVH Victoria