onsdag, februari 20, 2008

Jag är inte så säker på att

....att det är så skadligt med domedagsprofetierna som både bloggvärlden och i viss mån Maciej Zaremba målar upp i sista artikeln om kränkningar och upplevd kränkning på lärarhögskolan i Stockholm?

Jaktscener från Lärarhögskolan

Ingressen lyder:

"Visst är det jobbigt när andra inte tycker som man själv. Men är det också kränkande? Och ger det rätt till skadestånd? Maciej Zaremba försöker förstå varför vi är så lättkränkta nu för tiden. Och vad som händer när en lärarhögskola inte vågar försvara sina lärare."

Jag tycker det är bra att folk ger uttryck för att de är kränkta. Det tycker jag är ett steg framåt, samt att det finns lagar som stärker den.

Men det kan ju inte vara så enkelt att någon säger att den är kränkt. Vad är kränkade då och om man vill kan ju det mesta kränka? Att symbolerna för damtoaletter diskriminerar tjejer som aldrig har kjol?

Dock verkar lärarhögskolan sakna en handlingsplan, känd av både studenter och lärare. Som varje skola ska ha och det är rätt höga krav på våra skolor idag. Med rätta!

Samtidigt så borde nog lärarna vara tydligare med att när det är undervisning och diskussion. Lärare är människor de med. Utrymme att få göra fel måste alla få göra, och utrymme att lära och korrigera. Även lärare.

Igår kväll möttes jag av att dottern (och hennes klass) bråkar just nu med deras lärare för att de inte får läsa boken
Parfymen eller Låt den rätta komma in. Jag är helt med läraren. Det är inte böcker för 12-13 åringar även om har de flesta sett barnförbjudna filmer i åratal. Tror en del i klassen egentligen skulle säga nej fast just nu vill de börja vara större än vad de är. Jag har sagt till dottern att hon gärna får läsa böckerna iallafall. Men i skolan avgör läraren. Nu känner de sig kränkta. Suck!
Tycker det är bra att han sa stopp. Däremot var missen att han nästan lovade en av böckerna innan. Vilket gör att han fick nästan 30 tonårsmonster mot sig och uttryckte att en kunde byta skola. Inte smart. Särskilt när denna elev känner ett stort utanförskap och gjort massor av hyss, men är på väg in och har lugnat ner sig betydligt. Läraren har dock många andra otroliga fördelar. Fast en av bristerna är nog att han är för snäll. Vilket gör att man ibland lovar mycket mer än man kan hålla.

Rekommenderar igen alla som är roade och oroade över konflikter. Göteborgs Universitets utmärkta sajt Arbetskonflikt.
Baskunskaper i mellanmänskliga konflikter. Särskilt för alla på på lärarhögskolan. Just nu när nog många känner sig extra kränkta att det skrivs en hel del negativt om en skola som de går på.

Vet inte om de läser konfliktkunskap på lärarhögskolan, men de skulle verkligen behöva kurser idet. För kraven är hårda på dem att hantera konflikter i klassen, mellan klasser och bland lärarkollegor. Om det inte finns arbetsro och konflikter är lösta. Spelar det ingen roll ifall man som lärare inte kan svenska. För eleverna kommer ändå inte lära sig något.

Sen får vi nog inte underskatta alla amerikanska kriminal/advokat serier på tv. Och att många fler idag kommer från kulturer där det är vanligare att anmäla. Medias inflytande?

Verkar dock som Maciej och många av bloggarna blir oerhört kränkta över att personer bli kränkta. Lite lustigt faktiskt!

Jag blir kränkt för att du blir kränkt.

Man kan ju som enskild fundera över vissa saker när man känner att man går igång: Vill man ha rätt eller vill man vara lycklig. Fast det är bra att ta strid med ibland och borde göras mer. Jag är oerhört nyfiken på vad som skulle ha hänt ifall man öppnat en dialog med studenterna och lyssnat på dem och försöka visa olika sidor av saken. Det vill säga. Och om studenterna begärrt samtal med läraren/skolan. Var finns utrymme för lärande på lärarhögskolan?

Mitt syfte (för att vara tydlig) jag vill inte kränka någon. Jag är lika nyfiken - tror jag - som Maciej är på det här med "kränkhet". Det blir man med en tonåring hemma. För jag ska på föräldramöte ikväll och kände att det kanske är bäst att fråga om det var okey det jag hade på mig till tonåringen. Vi tonårsföräldrar är iofs pinsamma bara genom att finnas till. Men jag fick ett okey. Denna gång!

Iofs upplevde hon det nog som en grov kränkning igår när jag hotade med datorförbud ifall läxan inte gjordes. Men den makten har jag. Och inget jag skäms för. Tar inte till det ofta, är beredd att genomföra det. Ett samtal kommer komma till om att styra upp vissa saker.

Inga kommentarer: