fredag, maj 11, 2007

melodifestival och röstning

Slötittade på kvalomgången till melodifestivalen igår. Tycker om och är mot min vilja lite fascinerad av detta schlager-kollo, som Ola Salo fyndigt benämnde det. Men röstningen känns urkonstig. Hur röstar de som röstar? Röstar man på grannlandet? En artist man känner? Röstar de på den låt de tycker om, eller är det taktikröster på de länder man tror minst ska hota ens egna lands bidrag? Eftersom vi inte får rösta på oss själva.

Själv blir jag betagen av bidrag som känns ärliga, t ex Ungern och Irland. Även sommarpop a la Greklands Ricky Martin-kopia väcker danslusten (och minnen från herr Martins monsterhit). Att jag dessutom tycker jag mycket om Grekland och jag får en liten bit av det hem i vardagsrummet gör nog att jag faller lite lätt.

Kommer inte rösta på lördag, fattade igår inte varför och blev mer fundersam när programledarna satt och hejjade på olika bidrag. Luuk tutade på Estland och Norge hejjades det på, varför? Varför betala för att någon ska vinna. Tycker alla borde vinna och de är ju redan vinnare. Och se de länder som har stående platser som England. Jag säger bara, *suck*:

Nå jag är lite tudelad. Förstår att det är bra att engagera tittarna och det är kul och se länder som vi aldrig får se på topplistorna annars. Länder som knappt existera i vår nyhetsbevakning överhuvudtaget trots vi är Europa. (EU-funderingarna kan jag ta en annan gång).

Med Ishockey-VM, denna folksport som går i kanal som inte går till folket, fick mig på andra tankar. Tänk om man skulle skicka sms (och betala) för att få Sverige att vinna i Ishockey med? Undrar hur det skulle gå då?

Fast i veckan såg jag en artikel i Svd om att i år ska det utses Sju nya underverk. Några har jag besökt. Är tveksam till att jag skulle kalla vissa byggnader underverk. Taj Mahal t ex. Visst är det fantastisk och vårdas ömt. Men mosken som ligger precis till vänster om Taj Mahal är inte alls i samma skick (den är sällan med på bilderna). Och utanför Taj ligger en STOR kåkstad med många, många, många extremt fattiga människor som dragits dit i jakt på överlevnad på de turister och pilgrimer som besöker Taj Mahal.

Men många mäktiga byggnader finns det i världen. Jag tror jag framförallt är fascinerad över hur människor kan bygga hela städer på de mest omöjliga ställen. Här är ett ställe jag skulle vilja besöka. Och som jag tycker är underverk, men som jag inte sett på någon lista.


Varlaam Monastery, as seen from the Great Meteoron (photo: Neil Carey).

Inga kommentarer: