måndag, maj 07, 2007

forts. kärlek

Inget fel på kärleken, kärlek är inte svårt. Men relationer är!

Eller för att kanske vara tydligare. För om det är något område där kommunikation är extremt viktigt tycker jag, men slarvas oerhört med så är det i relationsområdet.

- jag älskar dig, säger du

- jag älskar dig, säger jag

Ändå står man där men en känsla att man inte är hörd eller sedd. För vi har glömt, eller inte vågat, att prata om vad är kärlek för mig och vad är kärlek för dig. Och ännu farligare frågor vi knappt berör utan i stora omskrivningar, vad vill vi med vår relation? Det går väl an om man vill samma saker, eller tror sig vilja samma saker. vilket är ofta i början innan vi ens vet något om vår nya realtion,

"Åhhh vi är så lika, vi tycker både om Kamomillte". Jag har hittat min självfrände. Efter ett år kanske den ene är trött på Kamomillte, eller vill ha variation. Då kommer hoten mot självkänsla och relationen. En har förändrats. Och en är fast. Nu kanske kamomillälskaren som bytt temärke bara är lite less, vill ha variation eller blivit helt mätt på te. Den andre är blir hotad. Var är "våra" kamomillte" stunder. Är han/hon inte intresserad av MIG längre. Den som bytt känner sig kvävd och tycker förhållandet stangerat. Detta var ett exempel om Kamomillte. Det är ju ingen fara på taket om det finns förståelse och vilja samt acceptans. Ett förhållande är många små puzzelbitar.

Jag säger, igen:

- jag älskar dig!

Med säger jag ALLT, men även ingenting. Rädd för att gå djupare att se skillnaderna även om det samtidigt bygger murar som inte har att göra med kärlek utan med rädsla. Där rädslan har bo får inte kärlek plats.

Om någon jag känner skulle läsa detta så vänder texten sig inte till någon speciell. Det är inga dolda budskap. Om du undrar något så kan vi prata om vår relation. Texten ovan gäller nog alla mina relationer.

Sen jag länkade till artikeln i DN om vår andra hälft, så droppar det in nya besökare varje dag. Det gör mig rädd. Kärleken är viktigt, men svår. Eller relationer är viktiga, men svåra. Gamla ryggsäckar av oförätter, brustna förväntningar, viljan att stråla sig i glansen och slippa se sprickorna i ens fasad. Men de man ser tydligast efter ett tag är just de sprickorna när nyförälskelsens glans är borta. Inget fel i det. Att åldras med värdighet är vackert: fråga experterna på Antikrundan. Men få en relation att åldras vackert måste vara en av de svåraste sakerna som finns. Reglerna är få och mycket är tycke och smak.

Jag säger som Thomas Böhm i svd serie om Kärlekskris:

– Det svåra är inte att hitta någon att älska, utan att älska den man har.

Inga kommentarer: