måndag, maj 14, 2007

ja, vad var det jag sa.......

Hade en lista på tio låtar som var inte urusla i lördagens ESC final.

Ryssland, Ungern, Finland.......och Ukraina , jag kunde ju inte låta bli att dansa till låten även dottern försökte hindra mig. Och kan After Dark så duger väl Svedranka? Serbien, som vann, hon hade ju en häftig powerballad och så sött med hjärtat i slutet. Serbiens Lotta Bromée? Hon låg ju inte på min top-5 men väl på min top-10. Det var väldigt jämt bland mina top 10, låtarna var olika så de hade olika kvalitéer.

Så skönt att det inte var så mycket avklätt iår utan mer melodi och sång. Visst fanns det där. Tyckte ryskorna bevisade att man kan osa glödhett även om man är påklädd, om än i skolflicksdress. Knappt så jag hörde vad de sjöng.

The Ark är ju en av mina favoriter även utanför melodifestivalsammanhang, så känns det inte som de kom de nog inte till sin rätt i det forumet. Dottern och hennes kamrater har verkligen stört sig på att han kastar jackan. "Stripparen" kallas han för. Ola Salo berättade i något medium att det symboliserade frihet. Jo, det kan jag förstå. Men schlagerfansen lyssnar inte på texten, det kommer senare. Lite för intellektuella är de nog. Hoppas dock the Ark tycker det varit värt allt slit och får lön för mödan samt att fler hittar till dem. Visst är det kul att många tycker om en EN gång, men kanske bättre att hitta sina trogna. Vid några få tillfällen blir det hype och det blir symbios, läs ABBA.

Sen det här med fiasko. Förstår inte det. Om det finns något som bäddar för att komma högt i finalen så är det att ha varit med i semifinalen. Så om man inte vinner, eller möjligtvis kommer två i en jämn strid så är det helt klart bra att vara med och kvala nästa år (om man satsar på en BRA låt). Fast just nu känns det som senaste årens schlagerhype är död. På gott och ont.

Grattis Serbien! Kul att se öst och väst tillsammans, hoppas vi så småningom kan förenas med.

Och snälla England och Frankrike, det är rätt sorgligt att se er. Särskilt när vi vet att ni om ni ville verkligen skulle sopa banan med oss andra. Fast ni kommer nog aldrig vinna för att "vi" är nog grymt avis att ni aldrig behöver kvala.

Tycker dock att något med röstningen är skev. Dock inte att öst håller ihop. Vi i Norden röstar ju på varandra med. Någon som skrivit någon avhandling på vad vi röstar på, egentligen.......? Jag funderar vidare.

Sen media, hur får de hålla på helt vansinnigt på nöjes och sportsidor. Är allt kåserier nuförtiden (kanske alltid har varit, men nu är det så tröttsamt att det inte ens är värt att läsa).

Inga kommentarer: