söndag, april 06, 2008

Man har inte roligare

än man gör sig.

säger hon som är koffienhög. Och allmänt uppivarv efter en dag med Högskoleprovet.

Ritch, ratch....50 minuter hit, 50 minuter dit. rast, kaffe,sol, vatten,toalet, panik förjag inte har kolocka, snabbis till pressbyrån och värsta kön, klocka med dödksappar inhandlades, försenad, springade, panik, svåraste delen, ifyllnad bara för att, rast, sushi, kaffe, träsmak, håller andan, rast.....

Nu flaschar alla svar förbi huuvdet. de haninte smältas. Kollat svaren på nätet och tror jag är rätt nöjd. Om nu nomineringesskalan håller och jag inte ligger ett poäng under istället för över som jag nu tror......även om jag är arg för alla jag missade så är jag överlycklig att jag hade några rätt. Kändes som jag tippade matcher i ungerska ligan stundtal. Men hörde en tjej på tunnelbanan nämna sitt resultat och hon hade 20 poäng under. Samtidigt som jag såg provkamrater till mig svarat delvis HELT annorlunda än jag, gjorde mig ju fundersem även om jag tyckte inte jag kunde svarat annourlunda. Jag gjorde mitt bästa. Men med önskan att jag kunde vara bättre.

Inte för jag vet vad eller om jag ska söka någon kurs. Fattar ännu mindre vad provresultet visar för de kurser jag vill söka. Men men.

Och en stilla undran från en som arbetat med statisik, gjort massor av diagram och idag använder det för att ge illustrationer. Diagramdelen är åt skogen. Så ser och visar man inte professionella diagram idag.

Diagram är en illustration för att visa grafisk en text eller en tabell. Och ofta mycket tydligare än exemplen. Skitidagram som den som gjort dem borde skämmas för. Inte spridas till 43 000 personer.

Nåja allmänt konstalde frågeställningar till texter med. texterna i läsförståelse var många rätt intressanta. Skulle jag ägna timmar åt att diskutera. Matematik i skolan och streching, eller fåglars flyttvägar. eller varför inte frågan Vad är konst? Frågorna och svarsalternativen skulle jag aldrig kunna komma på. Inte ens de de anser är de rätta.....ja ja.

Sen kan jag undra hur relevant ett prov är som där det inte direkt går att plugga in vad som komma skall. Men lära sig hur de (Hsv) vill ha svaren. vilken typ av inlärning tyder det på. Är det inte just den de varnar efter på universiteten att de du sturande inte är reflekterande nog? Fast jag förstår att det är omöjligt att ha mer uttömmande och komplexa frågeställningar när så många gör proven. Men undrar om kanske inte proven behöver anpassas efter utbildningar lite mer. Förstår inte alls hur provet visar något om vad som är lämpligt för en av kurserna jag kanske ska söka.

Men jag ska väl inte klaga, verkar som jag ligger bland de översta 10 %.

Inga kommentarer: