tisdag, juli 10, 2007

magiska under

så vart det klart, DN presenterar följande lista:

Världens sju nya underverk är:

1. Kinesiska muren
Jo ditt vill jag.

2. Petra i Jordanien, en av världens äldsta städer
Ja dit vill jag med.

3. Kristusstatyn i Rio de Janeiro
Ja dit vill jag med. Men om jag tycker det är ett underverk byggt av mänsklig hand. Nej. Men en gudomlig utsikt verkar det vara.

4. Machu Picchu, högt upp i Perus berg
Ja, ska lägga mig i träningsläger för att klara av höga höjden bara.

5 Chichén Itzá i Mexiko
Jo, efter att ha sett hur de byggt dessa fantastiska byggnader och civilisation mitt ute i ingenting. För att de hittade vatten från enorm grottsystem är fantastisk. Ja, det är okey....och ja, dit vill jag med.

6. Colosseum i Rom
Har varit, men kan tänka mig att åka igen.

7. Taj Mahal i Indien
Har varit, fantastisk byggnad (gravmonument). Men underverk.....nja. Är ju bara halvfärdigt dessutom.

Har glömt bort vad jag röstade på, Ankhor i kambodja tror jag och statyerna på påskön.

Visst är sju ett magiskt tal, men efter som tiden har gått så kanske vi borde ha fler underverk på listan. Världsarvslistan börjar ju bli millång. Fast sju är ett sånt tal som det blir längre så minskas hjärnans kapacitet att komma ihåg det drastiskt. Jämför med telefonnummer.

Här är de övriga finalisterna.

- Akropolis
- Alhambra
- Angkor
- Statyerna på påskön
- Eiffeltornet
- Hagia Sophia
- Kiyomizu Templet
- kreml
- Slottet Neuschwanstein
- pyramiderna (De enda av de ursprungliga sju underverken som står kvar. DET om något är anmärkningsvärt.)
- Frihetsgudinnan
- Stonhenge
- Operahuset i Sidney
- timbuktu (inte musikern utan staden i Mali)

Inga kommentarer: