onsdag, december 10, 2008

Förbanna inte mörkret

...tänd ett ljus.

Denna klokmening har räddat livet på mig. Trots att jag var så upprörd. - Vadå ljus? Jag hittar ju inte kontakten.

Denna tid känns det nästan likadant. Nu är det tungt så det känns som ren överlevnad. Inte riktigt som de mörka åren. Men på gränsen. Det är tungt nog om vi säger så.

Sen finns det andra överlevnadsord. Den som söker han ska finna...

Eller som det står i Lukas 11:10 "Ty var och en som beder, han får; och den som söker, han finner; och för den som klappar skall varda upplåtet." Lite senare står det i verserna 33-35.
"Ingen tänder ett ljus och sätter det på en undangömd plats eller under skäppan, utan man sätter det på ljusstaken, för att de som komma in skola se skenet.

Ditt öga är kroppens lykta. När ditt öga är friskt, då har ock hela din kropp ljus; men när det är fördärvat, då är ock din kropp höljd i mörker.

Se därför till, att ljuset som du har i dig icke är mörker."

Ljust nu är lågan svag. Håller lågan levande genom att ha nedräkning till vintersolståndet och/eller solen visar sig.

Vintersolståndet i år 2008
21 december,12:04 8enligt Wikipedia)

Elva dagar kvar, sen vänder det. Och idag är det nobeldagen och fest och glam i stan. Dock är jag ju inte bjuden...men jag har köpt en ny fin kokbok på morgonen.



Paella=saffran=gult=ljus! Förutom att jag älskar saffran. Köpte t o m en bok om Saffran på bokrean för ett par år sen. Kanske dags att ta fram? Göra en saffransgryta med nyinköpta (falska) saffranet från bazaren i Jerusalem.



Läs om boken Saffran


Kryddbod i Jerusalem, med Saffran. Hm.

Fram med ljuset!

Inga kommentarer: