måndag, november 10, 2008

Numerologi

Det fanns en tid när jag "hatade" matte. Nu var det kanske inte riktigt så. Jag tyckte det var kul och hängde med bra även om jag inte alls var någon stjärna, till jag var sjuk en period i sexan. Då rasade självförtroendet och sen gick det ständigt utför. I högskolan var det kostnads- och intäktsanalyser och statistikberäkningar som sannolikheter som satte myror i mitt huvud, fick mig att sucka men även börja tycka det är rätt kul. Roligast är nog att se bakom statistiken och våra generella uttalanden och "sanningar".

Jämför gärna denna studie Demand för Sons (pdf)

Med denna artikel från Aftonbladet
Döttrar ökar risken för skilsmässa
Risken att en familj med döttrar splittras av skilsmässa är upp till 10 procent större än för en familj med söner, skriver aftonbladet.se.

Slutsatsen kommer från forskare vid universitetet i Berkely.

Forskarna påstår att pappor med söner är mer ovilliga att skiljas - och att söner av allt att döma också kan påverka hela samhällsekonomin. Familjer med söner gör av med mer pengar.
aftonbladet.se
Publicerad: 2003-11-01

Nu är artikeln i aftonbladet ett par år äldre än studien. Men ett hett tips är att gå till studien, läs vad de skriver. Och funkar resonemangen verkligen på svenska förhållanden?

Så nu lever jag efter nummer och har accepterat det. Tycker det är rätt kul. Dessutom kryllar ju vårt nyhetssamhälle av snuttifierade samanställningar som ofta blir helt lösryckta. Och i värsta fall så anges inte någon källa heller så man kan kolla upp och förstå vad nyheterna förmedlar. Det blir mer åsikter som väcker känslor än inlägg som förklarar vår värld.

Ny stegräknare. Som inte nollställs så lätt som min förra som dock har. fördelar som klocka.




TV-serien numb3rs.



Nu lyckas jag sällan se något slut då jag somnar gott på fredagakvällen till programmet. Frustrerande.

Boken Freakonomics är hur intressant som helst och just nu är jag nyfiken på The Undercover Economist

Dagtid är matematik med att få in alldeles för långa texter på för liten yta.


Och nu är jag intresserad av



Ian Ayres
s bok Super crunches

Inga kommentarer: