söndag, november 23, 2008

Konspirationsteoretikern i mig

Är alldeles matt i diskussionen kring Halal-tv.

Nu ska jag i ärlighetens namn läst mer om programmet än sett det. Men debatten om den är nog så viktig.

Jag bryr mig inte så mycket att olika religösa grupper kommer till tals. Även om de inte representerar den stora massan. Oss sekulariserade svenskar och nysvenskar som har olika traditioner som bygger på olika religioner kristendom, judendom, islam, buddism eller vad det nu kan vara. Kanske även ateism är en form av tro?

Jag beundrar Dilsa Demirbag-Sten oerhört. Och hon för en viktig nyansering.

Men konspirationsteoretikern i mig säger att Halal-tv inte vill visa dessa muslimska tjejers sett att se på världen. Visst är det viktigt. Men för mig känns de som spelbrickor i ett förtryck. Där de själva inte fattar något. Utan spelar framlingsfientliga krafter rakt i händerna. "Se ur knasiga muslimer är och se de vill själv vara underkuvade männen". Och så som Dilsa skriver så blir det den store vite mannen som kan utöva sitt förtryck. Dels blir muslimer väldigt udda om gängse normer i vårt samhälle, dels blir alla kvinnors kamp för att vi alla är människor och ingen är värd mer en någon annan, eller mindre stoppad.

Halal-tv är en ulv i fårakläder. Och jag tror inte ens tjejerna ser det.

Samma fenomen finns i kvinnor som viker ut sig. Jag gör de för att jag kan och vill bejaka min sexualitet. Ja tjosan.....varför gör inte män det då?

Nå här är en feminist som inte är tyst.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tänkvärda saker. Ja, vi är ju alla produkter av vårt samhälle... vi media, media av oss.