tisdag, augusti 12, 2008

Just nu rullar planeringen för hösten igång

Det kommer bli en tuff höst.

Har ju fullt upp och hinner inte alls med det jag ska eller vill annars. Det kan ju bero på att jag har för många idéer, är för lat, eller är dålig att ta kontrollen över mitt eget liv utan är för snäll (tack kära dotter och ex, som gjort att snäll mer är en belastning än ett något som är eftersträvansvärt).

Metro idag tar idag upp råd från boken ”Bollen är din” av författaren Reinhard K Sprenger. På jobbet kan jag nog glömma. Där är måttot: Vi fixar. Nu. Att skaffa sig kunskaper i förväg, såsom utbildning, ett sätt för mig att få kontroll. Hoppas jag.

1. Allt har ett pris. ”Kan inte” är samma sak som ”vill inte”. Allt har ett pris som du ibland inte är villig att betala.

Nå en av mina stora brister är nog att inte kunna säga nej.

2. Belöning sänker dig. Belöningar och beröm är inte av godo. De är exempel på styrning som sänker din självkänsla. Se i stället till att din energi kommer inifrån dig själv.

Beröm från andra är inte dumt. Men visst borde jag nog bli bättre på sålla alla dåliga samveten och berömma mig själv med.


3. Gnäll inte. Har du gjort ett dåligt val? Välj om i stället för att gnälla.

Nä, gnälla är inte min starka sida. Undrar mer hur man hanterar andra som gnäller.

4. Låt energin komma fram. Se till att din energi kommer inifrån. När du söker en hjälpande hand finner du den alltid i slutet av din egen arm.

Leka fram saker, ger energi.


5. Se till att ta ansvar. Vrede betyder att du skjuter över ett ansvar som är ditt på någon annan.

6. Säg vad du menar. Tänk på att stress bara uppstår när du säger ”ja” och menar ”nej”.

1 kommentar:

A N N I K A sa...

Hm. Stress uppstår bara när du säger ja men menar nej? Det där köper jag inte. Såvida vi inte menar i ett väldigt stort perspektiv: jag borde sagt nej till jobbet? För som du säger - det kan man faktiskt inte jätteofta styra helt och hållet med vad man själv vill. Men hur stressad blir man då inte av att vara arbetslös? Ibland får man nog helt enkelt inse att livet/jobbet ÄR stressigt (utan att för den sakens skull säga ja när man menar nej!) och hitta strategier att hantera det.