fredag, maj 23, 2008

Odla din lycka


Man kan lära sig att bli lycklig
skriver DN
Lyckan är till stor del genetiskt programmerad. Men med lite övning går det att bli en lyckligare människa, visar ny forskning. Annika Nilsson har läst boken "The how of happiness" av Sonja Lyubomirsky och ny forsking från Timothy Bates vid universitetet i Edinburgh.


Några bra tips

Uttryck tacksamhet.
Odla optimism.
Gör snälla saker.
Vårda sociala relationer.
Utveckla strategier för att handskas med svårigheter.
Lär dig att förlåta.
Njut av livets glädjeämnen.
Sträva mot att uppnå dina mål.
Praktisera religion och andlighet.
Ta hand om din kropp.

Själv läser jag (eller släpar boken fram och tillbaka till jobbet i hopp att läsa) Lyckoformeln eller Vad vetenskapen kan lära oss om lycka av Stefan Klein. Jag återkommer. Spontatn känner jag att lite tid att läsa och ta hand om röran hemma skulle bidra till att jag skulle känna mig lyckligare. Men jag är absolut inte olycklig. En träff på restaurang med goda (och gamla) väninnor igår ger mig energi. Dotter var glad för hon hade ramlat över att de var allmän plantering i vårt lilla centrum. Och höra sin något tonårsbuttra dotter säga: - Mamma, det var faktiskt kul. Det ger mig lycka.

1 kommentar:

A N N I K A sa...

De där tipsen låter ju bra. Men jag skulle gärna vilja veta hur man gör för att "Utveckla strategier för att handskas med svårigheter." För som jag ser det är det just hanteringen av svårigheterna som är det... eh... svåra. Vad för slags strategier är det? För jag antar att kopiösa mängder choklad inte funkar - det motsäger antagligen punkten om att ta hand om sin kropp.

Men det kanske står i böckerna? (HUR hinner du läsa alla dessa böcker???)