torsdag, oktober 25, 2007

Lycka?

Nu är det snart Lyckokonferens i Göteborg berättar Expressen.

Definitionen av lycka är summan av hur man mår, och hur positivt man värderar sitt liv.

5 myter om vad som gör oss lyckliga:
• Utseendet
• Vackra villor och heminredning
• Ungdom
• Lata semestrar, där vi ligger på stranden utan att göra någonting
• Höga inkomster

Faktorer som påverkar vår lycka:
• Kärleksrelationer
• Vänner
• Arbetet
• Demokrati och fred
• En socialt och fysiskt aktiv fritid

Och ett väsentligt och...

"Och naturligtvis spelar även medfödda psykologiska faktorerna en stor roll."

Nu tror jag att mycket ligger i förväntningar. Och går att träna. Till exempel med stöd av Anna Kåvers bok Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Sinnesrobönen
Gud, giv mig sinnesro att acceptera
det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan
och förstånd att inse skillnaden.

Hjälp mig att leva en dag i taget,
att glädjas åt ett ögonblick i sänder
och att acceptera motgångar som en väg till frid.

Själv är jag lycklig för att jag lärt mig att göra kortkommande vid styckeformattering i Adobes program InDesign. Visserligen dagen efter jag skulle behövt det. Men jag har ivrigt delgett mina kollegor tipset, och förhoppningsvis besparat dem ett moment mindre och minskat risk för musarm. Även hos mig själv.

Tror nog jag får undersöka detta närmre. Får mer frågetecken än lösningar. Tidningarna skriver så trubbigt. För även om kärleksrelationer kan vara underbara, så ger det ofta upphov till en massa trubbel. I bästa fall utvecklande i värsta fall, invecklande och kanske förgörande. Det som ger oss lycka, torde ju vara källa till våra största olyckor med. Då kan fasta saker som pengar, hus och en lat semester vara bra att gömma sig bakom.

Ny bok har kommit av Lycka och lidande Bengt Brülde m.fl. Lycka och lidande -
Begrepp, metod och förklaring
.

Inga kommentarer: